‘Startende’ ondernemers en zzp’ers hebben regelmatig vragen over hoe ze iets in de boekhouding moeten verwerken. Het zijn vaak terugkerende vragen, vragen waar meerdere zzp’ers mee worstelen. Ik heb besloten om een pagina op mijn website toe te voegen met Frequently Asked Questions (FAQ's). Als voorproefje leg ik hier vast twee vragen uit:
Vraag 1: Er staan inkoopfacturen als onbetaald in mijn boekhouding, maar ik weet zeker dat ik ze heb betaald?? Dit komt regelmatig voor. Het kan meerdere oorzaken hebben:
Wanneer je met een klant wat bent gaan drinken of eten in een bar/restaurant, dan mag je de btw niet splitsen en aangeven bij de belastingdienst. Je boekt de bon in op het totaalbedrag (incl. btw) en maakt geen splitsing (0% btw kiezen). Heb je echter eten en drinken gekocht voor klanten die bij je op kantoor komen? Dan mag je de btw wel splitsen. Heb je hier alsnog vragen over, of is het niet duidelijk? Laat het me dan weten. Dan pas ik de tekst voor mijn FAQ pagina daarop aan. Comments are closed.
|
Frances de LigtCashflowadviseur Archief
May 2024
|