Dit is een vraag die me regelmatig wordt gesteld. En ik ben zo blij dat de vraag wordt gesteld, want dat betekent dat de ondernemer hier serieus over nadenkt en niet zomaar wat geld uit zijn onderneming onttrekt! En dat is wel een eerste vereiste om te kunnen slagen als ondernemer. Want hoe goed je ook bent in je vak, wanneer de financiën niet op orde zijn zul je moeite hebben om van je vak rond te komen. Zelfs wanneer je zat werk hebt!
Hoezo? Zelfs met genoeg werk en wanneer je winst draait kun je nog failliet gaan. Dat heeft namelijk alles te maken met je cashflow: de geldstromen binnen je bedrijf. Als je namelijk je winst niet veiligstelt, dan kan dat opgaan aan kosten. En als je de btw en inkomstenbelasting niet veiligstelt, dan kan er een moment komen dat je dat moet betalen zonder dat je het beschikbaar hebt. En dan zit je met een schuld aan de belastingdienst. Zo zit het ook met je salaris. Wanneer je deze niet reserveert kan het geld ongemerkt opgaan aan kosten, btw, investeringen, enz. En zonder salaris werk je heel hard voor helemaal niks… Daarom ben ik ook zo blij met de methode Profit First. En dat ik als Profit First Professional ondernemers met deze vraagstukken kan helpen. Hoeveel salaris kan ik dan uitkeren? Dat is uit te rekenen. En vervolgens kun je dit veiligstellen. Wanneer je een redelijk stabiele omzet hebt, en je weet welke kosten je sowieso hebt (indirecte kosten) en welke kosten je maakt om je omzet te draaien (directe kosten), dan kun je uitrekenen welk % dat van je omzet is. Vervolgens kun je uitrekenen wat je winst dan zal zijn en is het mogelijk om de inkomstenbelasting te bepalen (ook weer een % van je omzet). Wat rest is dan voor winst en salaris. Vergeet niet ook een deel winst apart te zetten, voor investeringen en onvoorziene kosten. Dit is even kort door de bocht uitgelegd, maar het principe is denk ik duidelijk, en komt voort uit het ouderwetse huishoudpotjes systeem. Hoe zit het dan met de btw? Bovenstaande berekeningen doe je met je omzet en kosten exclusief btw. De btw moet je natuurlijk ook apart zetten. Soms zie je dat de volledige 21% wordt apart gezet, maar als je veel inkoop hebt dan snijd je jezelf daarmee in de vingers. Maar ook de btw die je moet afdragen is goed uit te rekenen. Profit First Om de percentages goed scherp te krijgen en precies passend bij jouw onderneming, is het verstandig om een Profit First Professional in de hand te nemen. Die zal een uitgebreid onderzoek doen naar de geldstromen in je bedrijf, en kan dan met jou een implementatieplan opstellen. Zijn je percentages nog niet ideaal, dan wordt er een plan opgesteld hoe je daar in etappes naar toe kunt werken. Ook voor het afbetalen van leningen is dit systeem ideaal. Heb je de % scherp, dan stel je dus eerst je winst en salaris veilig. Daarom hanteert Profit First niet de formule omzet - kosten = winst, maar omzet - winst = kosten! Mijn ideale salaris Wat zo mooi is aan Profit First is dat je met de verdeelpercentages heel veel inzicht krijgt in je bedrijf. En daar hoef je geen boekhouding voor te kunnen lezen. Dit zie je direct op je bankapp! En je kunt ook met het salaris% heel simpel uitrekenen welke omzet je moet draaien om je ideale salaris te kunnen uitkeren, zonder dat je met je andere doelen en verplichtingen in de knoop komt. Is jouw salarispercentage bijvoorbeeld 40%, en jouw omzet 4000 euro, dan kun je 1600 euro opzij zetten voor je salaris. Maar wil je werken naar een salaris van 3000 euro? Dan zul je hiervoor 7500 euro moeten omzetten. Ook kun je gaan kijken naar bijvoorbeeld je kosten. Maak je misschien teveel kosten, is alles echt nodig? Als je hier op kunt bezuinigen kun je het salaris% wat verhogen. Ik zou het leuk vinden wanneer je me laat weten of je hier wat aan hebt gehad, of dat er iets niet duidelijk is. Dan pas ik dat nog aan. Wil je meer te weten komen over de geldstromen in jouw bedrijf? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. #salaris #profitfirst #geldstromen #cashflowmanagement #zzper Boekhouders hebben een nogal stoffig imago. Maar ik vind mezelf helemaal niet stoffig! Ik denk dat de meeste boekhouders dat niet van zichzelf vinden. Maar ik begrijp het imago wel. Cijfernerds die alleen maar input verwerken waar de klant vervolgens niet naar kijkt omdat het niet te lezen is voor de ‘niet-boekhouder’. Minimaal 1x per jaar worden de cijfers van het afgelopen jaar besproken (vaak pas een half jaar later), waar de klant verder niet veel mee kan want het is verleden tijd.
Uiteraard zijn er boekhouders die je hieronder kunt categoriseren, maar velen van ons kunnen echt veel meer bieden. Maar een heleboel klanten weten niet wat we meer kunnen bieden en zitten daar dus ook niet op te wachten. De boekhouding is een ‘ver van mijn bed show’, en ze hebben het uitbesteed zodat ze daar geen tijd in hoeven te stoppen. Interesse wekken Hoe maak je je klant dan geïnteresseerd in zijn/haar cijfers? Dat was wel iets wat vanaf het begin door mijn hoofd ging. Ik wilde meer bieden, en vooral ook iets waar mijn klanten iets aan hadden in de praktijk. Dat merkte ik toen ik 5 jaar geleden zelf mijn onderneming startte. Ik begreep meteen dat het voor veel ondernemers niet mogelijk is om wekelijks te kunnen zien hoe ze draaien door in de boekhouding te kijken. Wat kun je met een winst & verlies rekening wanneer de klant soms niet eens weet wat dat is? En het aflossen van je leningen zie je niet terug in dat overzicht, dus zelfs als je deze weet te vinden kun je daar niet alles uit aflezen. Potjes maakt het inzichtelijk Toen ik in aanraking kwam met Profit First wist ik direct dat ik daarmee een groot probleem voor ondernemers kon gaan oplossen. Het op een heel eenvoudige manier inzicht creëren in de cijfers en geldstromen in je bedrijf. Niet je boekhouding doorspitten, maar direct op je bankapp inzicht hebben in waar je staat. Heb ik genoeg geld voor deze uitgaven? Hoeveel salaris kan ik mezelf uitkeren? Geen btw stress meer. Potje voor investeringen zie je groeien, en voor het eventueel afbetalen van schulden wordt het geld maandelijks gereserveerd. Door deze inzichten wordt het ondernemen een stuk leuker en relaxter. Het overzicht zorgt voor rust en duidelijkheid. En de kans op foute beslissingen wordt geminimaliseerd. Het financiële deel van het ondernemen wordt er ook opeens interessanter door. Je begrijpt het meer, en hoe leuk is het om je winstrekening te zien groeien! Dan kun je weer plannen maken voor investeringen, nieuwe producten/diensten ontwikkelen, je processen verbeteren, enz. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Kijk dan op mijn website, en download de ‘Profit First Inleiding’: Een A4tje met een korte samenvatting over Profit First, én een eerste aanzet tot het zelf implementeren in je bedrijf! Uiteraard kun je me ook mailen of bellen voor een vrijblijvende afspraak. Dan kan ik je meteen laten zien dat boekhouders echt niet stoffig hoeven te zijn! Het is een vraag die veel wordt gesteld, moet ik nou wel of niet mijn uren bijhouden? Het is echt een ** klus, kost elke week tijd, en de kans dat je het een keer moet laten zien is erg klein….
Toch raad ik het mijn klanten wel aan. Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) moet je, als de belastingdienst daarom vraagt, kunnen aantonen dat je dat jaar minimaal 1225 uur voor/aan je onderneming hebt gewerkt. En als je dat in één bestand kunt aanleveren, is dat wel heel wat fijner dan allemaal ander bewijsmateriaal bijeenzoeken om dit te kunnen aantonen (Denk aan agenda, offertes, facturen, e-mailbestanden, enz.) De zelfstandigenaftrek was voor 2022: € 6310,-, en de startersaftrek € 2123,-. De belastingdienst is de zelfstandigenaftrek wel aan het afbouwen, tot € 3640,-. Maar dat gaat nog wel een aantal jaren duren. Dit bedrag wordt van je winst afgetrokken, en daar betaal je dan geen inkomstenbelasting over. Ook voor eigen belang handig! Een urenregistratie is lastig bij te houden, wanneer je dat alleen doet voor die keer dat je gecontroleerd kan worden door de belastingdienst. Maar niet wanneer het voor jezelf ook hele waardevolle informatie is. En dat maakt de drempel om je uren te gaan bijhouden wel een stuk lager! Je kunt er veel conclusies uit trekken:
Allemaal waardevolle informatie waar je wat mee kunt in het verder optimaliseren van je werk en het scherp houden van je tarieven! Voor iedereen is er wel een methode om de uren bij te houden die het beste bij je past. Apps, software op je computer, Excelschema, enz. Zelf werk ik de hele dag met mijn papieren agenda naast me. Daar schrijf ik al werkend mijn uren in. 1x per week neem ik dat over in een excel met macro’s die alles netjes voor me uitsplitsen in directe/indirecte uren. Misschien voor anderen een vreselijke methode, maar voor mij werkt het. En zo moet iedereen de beste manier voor zichzelf uitzoeken, een kwestie van uitproberen! |
Frances de LigtCashflowadviseur Archief
April 2024
|