Afgelopen week had ik een meeting met mede Profit First Professionals, en daar kwam ter sprake dat aardig wat ondernemers zoveel weerstand kunnen hebben tegen het betalen van belasting. Waarom is dat eigenlijk zo? En waarom betalen wij dan belasting?
Ik beperk me in dit verhaal wel even tot de btw en de inkomstenbelasting, want dit zijn voor mijn klanten de belastingen waar ze het meest mee te maken hebben. Het begint bij de btw. “Ik doe nog even wat uitgaven hoor, dan hoef ik minder btw af te dragen”. Klopt natuurlijk als een bus. Maar wat is het gevolg? Een lagere winst. En wat is daarvan het gevolg? Een lager salaris. Zijn we dan extra uitgaven aan het doen zodat we minder salaris aan onszelf kunnen uitkeren? Als je er zo naar kijkt dan is btw betalen misschien helemaal niet zo vervelend. Ik ben trots als ik veel btw moet betalen, want dat betekent dat ik een goed kwartaal heb gedraaid! Als je vooraf al bedenkt bij het versturen van je facturen dat eigenlijk alleen de omzet exclusief btw van jou is, en dat de btw niet bij je omzet hoort maar van de belastingdienst is, dan wordt het ook al een stuk minder “erg”. Helemaal wanneer je de af te dragen btw ook direct opzij zet, zoals je doet wanneer je met Profit First werkt. Dan hebben we natuurlijk ook de inkomstenbelasting. En ja die is een stuk lager wanneer je hoge kosten maakt om je winst zo laag mogelijk te houden. Maar je snijdt jezelf hiermee in de vingers. Je kunt beter de winst hoger houden zodat je jezelf een fatsoenlijk salaris kunt uitkeren. Wanneer we in loondienst zitten vinden we het ook heel normaal dat wij ons netto salaris op de bankrekening ontvangen, en niet het bruto salaris. Het is normaal dat we deze belasting betalen. Dus waarom zouden ondernemers daar dan niet aan mee willen doen? Deze belasting zorgt ervoor dat wij wonen in een land met een beter dan gemiddeld sociaal systeem, hoe belangrijk is dat! En ja, ook voor ondernemers. Gebruik die extra winst dan liever voor het opbouwen van je pensioen, dat zorgt ook voor een lagere belasting, maar je geeft het geld in ieder geval aan jezelf uit. Of nog een investering waardoor je toch in aamerking komt voor de kleine investeringsaftrek. Maar niet door extra (niet direct nodige) kosten in je onderneming te stoppen. Daarmee creëer je een waterhoofdbedrijf, en dat wil je toch niet? Waar komt die weerstand dan vandaan? Eerlijk gezegd weet ik dat niet zeker. Ik ken die weerstand namelijk niet echt, maar dat komt wellicht doordat ik in de financiële sector werkzaam ben. Ik weet wel dat de belastingdienst vreselijke fouten heeft gemaakt en dat de regels niet allemaal zuiver zijn, en ik begrijp ook heel goed de irritatie (want die heb ik ook!) aan de graaiende multinationals zoals Shell. De belastingontduiking is in die contreien enorm. En dat scheelt een berg aan inkomsten voor de belastingdienst wat goed gebruikt had kunnen worden voor ons allemaal. Maar dat is geen reden om je aan de sociale verplichtingen te onttrekken. Wees trots op de belasting die je moet afdragen, en de bijdrage die je daarmee levert aan de maatschappij, daar ben ik in iedergeval ook trots op! #btw #inkomstenbelasting #zzper We hebben er allemaal mee te maken, Parkinson’s Law. Wat is dat dan, Parkinson’s Law: “We benutten de beschikbare ruimte”. En dat zit verweven in ons dagelijks leven. Denk maar eens aan eten koken, wanneer je iets teveel hebt gekookt gaat het meestal toch wel op. Op een groot bord past meer dan op een klein bord. Ook dan hebben we de neiging om meer op te scheppen. En wat dacht je van die verrekte tube tandpasta? Hij lijkt eigenlijk al op, maar je staat er versteld van hoe vaak je nog je tanden kunt poetsen met dat hele kleine beetje wat nog in die tube zit! We passen ons dus aan ‘aan de beschikbare ruimte’. Zo ook in je onderneming. Wanneer je 2 weken voor een klus hebt, dan benut je ook die twee weken. (Of je laat het tot het laatst liggen, haha!). Maar heb je maar 1 dag gekregen voor die klus, kan het maar zo dat het je best wel lukt. Ook hier wordt de ruimte benut die we beschikbaar krijgen. Het is een gewoonte die in ons systeem als mens zit, en is lastig af te leren. Het wordt echter een beetje tricky wanneer je de beschikbare ruimte op je bankrekening benut. Want kan dat eigenlijk wel? Parkinson's Law Parkinson’s Law is één van de redenen waarom Mike Michalowicz de methode Profit First heeft ontwikkeld voor ondernemers. Een cashflow management systeem (in gewoon Nederlands: een methode waarmee je je geldstromen beheert) dat ondernemers helpt om door deze gewoonte niet in de financiële problemen te komen. En waarom heeft hij dat ontwikkeld? Omdat hij zelf in deze valkuil was gestapt, met mega gevolgen! De gewoonte is lastig af te leren. Ik kijk ook op mijn privé rekening of ik die leuke jurk kan kopen. Ik denk dan niet meteen vooruit aan wat ik allemaal nog meer dit jaar aan kosten ga krijgen. In je onderneming werkt dit precies zo. Het geld staat op je rekening, maar wat moet er allemaal nog meer mee betaald worden? Dat heb je niet zo in één oogopslag duidelijk. Je kunt in je boekhouding kijken, maar dat kost een bulk tijd aan analyses maken en terugkijken naar voorgaande jaren. Het is zelfs zo dat een deel van dat geld op je rekening helemaal niet van jou is, maar van de belastingdienst! Aanpassen aan onze gewoonte Met Profit First breid je jouw zakelijke (spaar)bankrekeningen uit. Elke rekening heeft een doel: winst, salaris, belastingen, kosten. En dat is dan nog uit te breiden met spaarrekeningen voor investeringen, pensioen, leningen aflossen, enz. Het geld wat binnenkomt op je ‘inkomstenrekening’ verdeel je 2-wekelijks over de andere rekeningen. Het voordeel is nu dat op je kostenrekening daadwerkelijk staat wat je uit kunt geven aan kosten. Het systeem heeft zich dus aangepast aan onze gewoonte: we benutten de beschikbare ruimte! Er zijn zoveel meer geweldige voordelen aan Profit First, dat zie je al aan die andere rekeningen! Ik leg het uit in volgende blogs. Of lees mijn eerdere blogs. #ProfitFirst #ParkinsonsLaw #cashflowmanagement #geldstromen Die vraag werd mij een aantal jaren terug gesteld door mijn businesscoach. En uiteraard had ik die vraag al eens eerder voorbij zien komen. Geen vraag waar je zo direct antwoord op hebt, wanneer je net een jaar ondernemer bent. Natuurlijk moet je hier goed over nadenken, want je marketing moet je wel op die ‘ideale klant’ afstemmen. Hoe breder je doelgroep, hoe lastiger het is om ze te bereiken.
Ideale werk Mijn ervaring is dat je er naar toe groeit. Mijn werkaanbod was veel breder toen ik begon. Uit pure noodzaak, want je wilt natuurlijk elke mogelijkheid aanpakken om geld te verdienen. Naarmate ik als ondernemer groeide, werd steeds duidelijker welke kant ik op wilde. Het volgen van cursussen/opleidingen helpt daar ook bij, je ontwikkelt en verdiept. Je leert waar je heel blij van wordt, en wat je teveel energie vergt. Dat zijn goede signalen om je aanbod steeds beter op jezelf aan te passen, en daarmee wordt je ideale klant ook steeds duidelijker. Want het is niet alleen je ideale klant, maar vooral ook jouw ideale werk! Mijn ideale klant Deze week had ik weer een gesprek met een van mijn ‘ideale klanten’. Een startende ondernemer, pas 23 jaar. Dat vind ik al een prestatie op zich! Hij wil het vanaf het begin goed aanpakken. We hebben samen de Profit First methode in zijn boekhouding geïmplementeerd. Die hij met mijn hulp zelf uitvoert. Dat vind ik bij een starter best belangrijk. Eerst even goed in de gaten krijgen wat dat inhoudt, voordat je het uit gaat besteden. Het succes van een onderneming ligt niet alleen aan of je je vak goed beheerst en klanten hebt. Je moet een bepaalde mate van feeling met de financiële kant van het bedrijf ontwikkelen, zodat je geen beslissingen neemt die je kans van slagen in de weg gaan zitten. Profit First is hier een uitermate geschikte tool voor. Want wanneer je de boekhouding heel lastig vindt of het uitbesteedt, houd je ten allen tijde een goede inzicht en overzicht over je geldstromen. Het is voor mij dus echt een feest om deze jonge ondernemer te begeleiden in zijn ontwikkeling in het ondernemerschap! #startendeondernemer #Profitfirst #idealeklant Dit is een vraag die me regelmatig wordt gesteld. En ik ben zo blij dat de vraag wordt gesteld, want dat betekent dat de ondernemer hier serieus over nadenkt en niet zomaar wat geld uit zijn onderneming onttrekt! En dat is wel een eerste vereiste om te kunnen slagen als ondernemer. Want hoe goed je ook bent in je vak, wanneer de financiën niet op orde zijn zul je moeite hebben om van je vak rond te komen. Zelfs wanneer je zat werk hebt!
Hoezo? Zelfs met genoeg werk en wanneer je winst draait kun je nog failliet gaan. Dat heeft namelijk alles te maken met je cashflow: de geldstromen binnen je bedrijf. Als je namelijk je winst niet veiligstelt, dan kan dat opgaan aan kosten. En als je de btw en inkomstenbelasting niet veiligstelt, dan kan er een moment komen dat je dat moet betalen zonder dat je het beschikbaar hebt. En dan zit je met een schuld aan de belastingdienst. Zo zit het ook met je salaris. Wanneer je deze niet reserveert kan het geld ongemerkt opgaan aan kosten, btw, investeringen, enz. En zonder salaris werk je heel hard voor helemaal niks… Daarom ben ik ook zo blij met de methode Profit First. En dat ik als Profit First Professional ondernemers met deze vraagstukken kan helpen. Hoeveel salaris kan ik dan uitkeren? Dat is uit te rekenen. En vervolgens kun je dit veiligstellen. Wanneer je een redelijk stabiele omzet hebt, en je weet welke kosten je sowieso hebt (indirecte kosten) en welke kosten je maakt om je omzet te draaien (directe kosten), dan kun je uitrekenen welk % dat van je omzet is. Vervolgens kun je uitrekenen wat je winst dan zal zijn en is het mogelijk om de inkomstenbelasting te bepalen (ook weer een % van je omzet). Wat rest is dan voor winst en salaris. Vergeet niet ook een deel winst apart te zetten, voor investeringen en onvoorziene kosten. Dit is even kort door de bocht uitgelegd, maar het principe is denk ik duidelijk, en komt voort uit het ouderwetse huishoudpotjes systeem. Hoe zit het dan met de btw? Bovenstaande berekeningen doe je met je omzet en kosten exclusief btw. De btw moet je natuurlijk ook apart zetten. Soms zie je dat de volledige 21% wordt apart gezet, maar als je veel inkoop hebt dan snijd je jezelf daarmee in de vingers. Maar ook de btw die je moet afdragen is goed uit te rekenen. Profit First Om de percentages goed scherp te krijgen en precies passend bij jouw onderneming, is het verstandig om een Profit First Professional in de hand te nemen. Die zal een uitgebreid onderzoek doen naar de geldstromen in je bedrijf, en kan dan met jou een implementatieplan opstellen. Zijn je percentages nog niet ideaal, dan wordt er een plan opgesteld hoe je daar in etappes naar toe kunt werken. Ook voor het afbetalen van leningen is dit systeem ideaal. Heb je de % scherp, dan stel je dus eerst je winst en salaris veilig. Daarom hanteert Profit First niet de formule omzet - kosten = winst, maar omzet - winst = kosten! Mijn ideale salaris Wat zo mooi is aan Profit First is dat je met de verdeelpercentages heel veel inzicht krijgt in je bedrijf. En daar hoef je geen boekhouding voor te kunnen lezen. Dit zie je direct op je bankapp! En je kunt ook met het salaris% heel simpel uitrekenen welke omzet je moet draaien om je ideale salaris te kunnen uitkeren, zonder dat je met je andere doelen en verplichtingen in de knoop komt. Is jouw salarispercentage bijvoorbeeld 40%, en jouw omzet 4000 euro, dan kun je 1600 euro opzij zetten voor je salaris. Maar wil je werken naar een salaris van 3000 euro? Dan zul je hiervoor 7500 euro moeten omzetten. Ook kun je gaan kijken naar bijvoorbeeld je kosten. Maak je misschien teveel kosten, is alles echt nodig? Als je hier op kunt bezuinigen kun je het salaris% wat verhogen. Ik zou het leuk vinden wanneer je me laat weten of je hier wat aan hebt gehad, of dat er iets niet duidelijk is. Dan pas ik dat nog aan. Wil je meer te weten komen over de geldstromen in jouw bedrijf? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. #salaris #profitfirst #geldstromen #cashflowmanagement #zzper Boekhouders hebben een nogal stoffig imago. Maar ik vind mezelf helemaal niet stoffig! Ik denk dat de meeste boekhouders dat niet van zichzelf vinden. Maar ik begrijp het imago wel. Cijfernerds die alleen maar input verwerken waar de klant vervolgens niet naar kijkt omdat het niet te lezen is voor de ‘niet-boekhouder’. Minimaal 1x per jaar worden de cijfers van het afgelopen jaar besproken (vaak pas een half jaar later), waar de klant verder niet veel mee kan want het is verleden tijd.
Uiteraard zijn er boekhouders die je hieronder kunt categoriseren, maar velen van ons kunnen echt veel meer bieden. Maar een heleboel klanten weten niet wat we meer kunnen bieden en zitten daar dus ook niet op te wachten. De boekhouding is een ‘ver van mijn bed show’, en ze hebben het uitbesteed zodat ze daar geen tijd in hoeven te stoppen. Interesse wekken Hoe maak je je klant dan geïnteresseerd in zijn/haar cijfers? Dat was wel iets wat vanaf het begin door mijn hoofd ging. Ik wilde meer bieden, en vooral ook iets waar mijn klanten iets aan hadden in de praktijk. Dat merkte ik toen ik 5 jaar geleden zelf mijn onderneming startte. Ik begreep meteen dat het voor veel ondernemers niet mogelijk is om wekelijks te kunnen zien hoe ze draaien door in de boekhouding te kijken. Wat kun je met een winst & verlies rekening wanneer de klant soms niet eens weet wat dat is? En het aflossen van je leningen zie je niet terug in dat overzicht, dus zelfs als je deze weet te vinden kun je daar niet alles uit aflezen. Potjes maakt het inzichtelijk Toen ik in aanraking kwam met Profit First wist ik direct dat ik daarmee een groot probleem voor ondernemers kon gaan oplossen. Het op een heel eenvoudige manier inzicht creëren in de cijfers en geldstromen in je bedrijf. Niet je boekhouding doorspitten, maar direct op je bankapp inzicht hebben in waar je staat. Heb ik genoeg geld voor deze uitgaven? Hoeveel salaris kan ik mezelf uitkeren? Geen btw stress meer. Potje voor investeringen zie je groeien, en voor het eventueel afbetalen van schulden wordt het geld maandelijks gereserveerd. Door deze inzichten wordt het ondernemen een stuk leuker en relaxter. Het overzicht zorgt voor rust en duidelijkheid. En de kans op foute beslissingen wordt geminimaliseerd. Het financiële deel van het ondernemen wordt er ook opeens interessanter door. Je begrijpt het meer, en hoe leuk is het om je winstrekening te zien groeien! Dan kun je weer plannen maken voor investeringen, nieuwe producten/diensten ontwikkelen, je processen verbeteren, enz. Is je nieuwsgierigheid gewekt? Kijk dan op mijn website, en download de ‘Profit First Inleiding’: Een A4tje met een korte samenvatting over Profit First, én een eerste aanzet tot het zelf implementeren in je bedrijf! Uiteraard kun je me ook mailen of bellen voor een vrijblijvende afspraak. Dan kan ik je meteen laten zien dat boekhouders echt niet stoffig hoeven te zijn! Het is een vraag die veel wordt gesteld, moet ik nou wel of niet mijn uren bijhouden? Het is echt een ** klus, kost elke week tijd, en de kans dat je het een keer moet laten zien is erg klein….
Toch raad ik het mijn klanten wel aan. Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) moet je, als de belastingdienst daarom vraagt, kunnen aantonen dat je dat jaar minimaal 1225 uur voor/aan je onderneming hebt gewerkt. En als je dat in één bestand kunt aanleveren, is dat wel heel wat fijner dan allemaal ander bewijsmateriaal bijeenzoeken om dit te kunnen aantonen (Denk aan agenda, offertes, facturen, e-mailbestanden, enz.) De zelfstandigenaftrek was voor 2022: € 6310,-, en de startersaftrek € 2123,-. De belastingdienst is de zelfstandigenaftrek wel aan het afbouwen, tot € 3640,-. Maar dat gaat nog wel een aantal jaren duren. Dit bedrag wordt van je winst afgetrokken, en daar betaal je dan geen inkomstenbelasting over. Ook voor eigen belang handig! Een urenregistratie is lastig bij te houden, wanneer je dat alleen doet voor die keer dat je gecontroleerd kan worden door de belastingdienst. Maar niet wanneer het voor jezelf ook hele waardevolle informatie is. En dat maakt de drempel om je uren te gaan bijhouden wel een stuk lager! Je kunt er veel conclusies uit trekken:
Allemaal waardevolle informatie waar je wat mee kunt in het verder optimaliseren van je werk en het scherp houden van je tarieven! Voor iedereen is er wel een methode om de uren bij te houden die het beste bij je past. Apps, software op je computer, Excelschema, enz. Zelf werk ik de hele dag met mijn papieren agenda naast me. Daar schrijf ik al werkend mijn uren in. 1x per week neem ik dat over in een excel met macro’s die alles netjes voor me uitsplitsen in directe/indirecte uren. Misschien voor anderen een vreselijke methode, maar voor mij werkt het. En zo moet iedereen de beste manier voor zichzelf uitzoeken, een kwestie van uitproberen! |